Andreas Bini

Scenografen bakom Drömpyramiden: "När jag jobbar med stor underhållning vill jag att scenografin ska kunna ses från månen!"
Text Paulina Sokolow

En väl dold hemlighet är att tävlingsprogrammet Drömpyramiden i TV4 spelas in hos oss på Subtopia. Mitt emellan riggning och tagningar passade vi på att sno åt oss några värdefulla tips från stjärnscenografen Andreas Bini som har skapat den magiska scenografin med bland annat de lysande boxarna, i programmet.  

Hur valde du ditt yrke?
– Jag är autodidakt, så jag har inte studerat något, bara haft ett stort intresse för scenografi och design sedan barnsben. Jag fick istället gå den långa vägen. Först som byggnadssnickare i flera år, sedan var jag dekorsnickare i sex-sju år på Backa Teater i Göteborg. Och det var där jag upptäckte scenografi. Även om jag kände till det sedan tidigare var det här jag började tänka: Ja! Som snickare såg jag hur scenograferna  arbetade och tänkte: det där kan jag göra bättre!

Finns det någon fördel med att vara självlärd?
– Min fördel är, som jag brukar säga, att jag inte är låst vid vissa normer eller bestämmelser som man lär sig i skolan; ”du ska göra si, du måste göra så”. Jag tar istället några steg bakåt och så känner jag efter om det känns bra. Sen är det alltid bra att kunna de olika dataprogrammen som du designar i. Jag ritar nästan aldrig med penna och papper utan det är oftast i 3D-program. Det gör att jag kan visualisera slutresultatet så att kunden ser det innan det byggs.

Sammanfatta de mest optimala arbetsförhållandena för en scenograf?
– Framförhållning och bra budget. Det brukade vara så förr i tiden. Om man pratar TV har mycket förändrats kraftigt sedan de olika streamingtjänsterna kom. Det handlar inte längre om lika mycket pengar och de olika kanalerna vet inte vad som säljer eller inte, så deras beslut om vad som ska läggas in i tablån kommer ganska sent. Det har krympt min process jättemycket. Och snabbt är aldrig billigt så det går inte hand i hand med bantad budget.

Vad är skillnaden mellan TV och teater?
– Teater ger större utrymme för förändringar och tankearbete. Jag ska göra en musikal som har premiär i augusti 2018 och vi har i och för sig inte börjat skissa på det ännu, men processen har börjat. Med TV kan det handla om två månader. Det är kort tid för en scenograf, så man hinner inte testa olika alternativ. Bara att bygga tar tre till fyra veckor.

Vilket är ditt coolaste arbetslivsögonblick?
– Oj, det är flera! Jag jobbade ju på Backa Teater och där var det många ögonblick med spännande människor. Men även när jag började min karriär med tv-scenografi. En kompis drog med mig till inspelningen av Robinson. Det var jättecoolt att glida in på de öarna första gången. På ställen där folk normalt inte vandrar. Så många olika Robinson-ögonblick som ledde dit jag är idag.
– Jo! Att skaka hand med David Bowie på Bingolotto! Jag jobbade som assistent en nyårsafton och så var han där. Det var väldigt coolt!

Finns det en magisk formel för bra scenografi?
– Jag brukar säga att när jag jobbar med stor underhållning, en musikscen eller liknande, så vill jag kunna se den från månen. Jag ska fatta direkt var kanterna för scenen går, vilken form den har. Enkelt formspråk för tv-tittaren. Ofta är det inte arty-farty-tv jag håller på med. Inte för att se ner på tv-tittarna, men de sitter ju inte och tittar på scenografin som jag gör, utan de vill få till sig vad det handlar om, vad sångerskan sjunger. Sedan om det är en snygg inramning så är det klart de är glada för det.

Se första  avsnittet av Drömpyramiden fredag den 27/10

dro%cc%88mpyramid_aug_2017_fix_4