”Glöm inte att berätta vad det är du säljer!” Sådana mycket konkreta råd ger Inger Aspåker, Start-up-coachen som finns på KLUMP Subtopia året ut, sedan grundaren Anders Lindgren hoppade på ett annat spännande jobb i en annan del av Sverige. Att träffa henne kan bli exakt den impuls som du behöver för att verklighetstesta din dröm. Gör det bara!
Vad kännetecknar en bra företagscoach?
En bra coach ser styrkorna och bygger upp dem. Att hen förstår att det inte är coachens verksamhet utan att det är adeptens idé som står i fokus och du som coach får inte ta över. De måste få skapa sitt företag. Du ska få andra att våga och få dem att känna att de har svaren!
En annan bra och lite tuff sak för mig som coach är väl också att få adepten att inte blunda för den ”bittra verkligheten”. Hellre att de blir arga på mig än att få banken på sig, eller hur? Det är en balansgång mellan att framkalla bra självförtroende och realism i intäkter.
Vad händer första gången man går till coach med sin idé?
Vi börjar med att ta reda på och fastställa vad personen vill ha ut av tillfället, något som kan variera väldigt. Är det första gången man är här så är KLUMP-metoden en bra start*. Men har man kommit en bit på sin verksamhet, så behöver man kanske utveckla. En vanlig tidig motgång är att framgångar och intäkter inte hänger ihop. Då får man kanske kolla hur man kan skruva på affärsidén lite till.
Hur blev du coach?
På uppmaning av vänner och bekanta så gick jag 2009 en mentorutbildning på Almi. Jag märkte att jag tyckte att det var så rolig att träffa nya företag som oftast har bra idéer och som kanske inte vet hur de ska ta det vidare. Att få stötta och se hur det blir är väldigt givande. Från förvirring till att se hur de växer och tar sig framåt. Det gör att man inte stelnar själv. Man lär sig lika mycket tillbaka. Att se hur någon tar ett kliv – stort eller litet – är en enorm tillfredsställelse.
Varför är bra med att gå till en coach?
Dels för att få dig att börja göra. Annars finns en stor risk att man sitter och förädlar till förbannelse. Du vet ingenting om hur det kommer att funka innan du börjar. Sådant måste justeras efter vägen och kan inte förutspås! Dels att de kan hjälpa till att skapa tydlighet i det du bestämt att göra. En annan vanlig risk är att man vill så vansinnigt mycket att man blir otydlig. Sortera och kristallisera. Du får träffa någon som får dig att kravla upp och fortsätta.
Vi tar det igen, även om vi pratat om det redan. Vilka är de värsta fallgroparna?
Att du sitter för länge på din kammare och filar på din PERFEKTA produkt, hemsida…etc innan du gör din reality check. När jag möter att någon fastnat där frågar jag: Vem kan du testa den här idén på? Börja med dina snälla vänner och sedan och går du ut skarpt. Ring ett samtal, få till ett möte! Men låt dig inte slås ner av kritik och att de intevtror på idén, men fråga varför.
Att glömma att berätta vad det är kunden ska köpa är en annan miss. Det är rätt vanligt förekommande att du är så inne i införsäljningsfasen att du fastnat i formuleringar hur bra du eller produkten är att själva VAD:et kommer i skymundan. Sätt in dig i kundens perspektiv.
Fiskar med håven här men: Vad tycker du om Subtopia?
Jag trivs väldigt bra i Alby och jag tycker att Subtopia är en varm och ärlig organisation. Har varit med om många ställen som är bra på fina ord. Här lever man orden, de finns inte bara på pappret.
*Bläddra i vår bok “Klumpologi – så funkar en kulturinkubator“.