Dubbla nomineringar för Subtopia i prestigefyllda Svenska Designpriset 2015. Tema för Subtopias publikationer är “Movable art” och handlar om konst och kultur på väg ut i global rörelse.
Kulturklustret Subtopia i Alby, Botkyrka drivs av att skapa, uppfinna, fantisera, experimentera, våga ta risker, bryta mot regler och på tanken om rätten att fritt hysa en åsikt och att kunna uttrycka den oavsett format. Nu nomineras två av Subtopias publikationer till Svenska Designpriset.
Hur arbetar formen för att kommunicera ut budskapet och funktionen rätt? Vad skapar formen för effekt? Säljer den? Informerar den? Fungerar den? Och vilken känsla skapar designen hos läsaren och användaren? Det är några av frågorna som diskuteras när urvalet till Svenska Designpriset görs. Målsättningen med tävlingen är att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation.
Efter juryns arbete i juli och augusti står det alltså klart att Subtopia nominerats i två kategorier. Det är Subtopias magasin “Magasin Subtopia #8” formgivet av BankerWessel, foto Magnus Åström som nomineras i kategorin “Redaktionellt – Kundtidning – Print”. Syftet med magasinet är att i redaktionell form lyfta Subtopiaklustrets olika aktörer och deras arbete och verksamheter. Nominerad är även Subtopias film “Välkommen till Subtopia!” skapad av filmaren Nikeisha Andersson, producent Victoria Verovic Larsson (Nikesiha Andersson Film). Filmen är nominerad i kategorin “Rörlig bild- Film”. Både filmen och magasinet är tvåspråkiga (svenska och engelska) vilket ligger i linje med den mångkulturella publik Subtopia möter och är en del av.
Om BankerWessel
Formgivarna bakom årets Magasin Subtopia är Jonas Banker och Ida Wessel som tillsammans driver byrån BankerWessel. Med internationell approach skapar Bankerwessel identitet, utställningsgrafik och högkvalitativa publikationer med enastående hantverk, originella designlösningar och bra typografi i fokus. Förutom Subtopia samarbetar BankerWessel med Fotografiska, Schirn Kunsthalle Steidl, David LaChapelle, Moderna Museet med flera. Läs mer på BankerWessel
Om Nikeisha Andersson
Kvinnan bakom Subtopiafilmen, Nikeisha Andersson, påbörjade sitt filmskapande som 16-åring på skivbolaget Sony Music där hon regisserade musikvideor till artister som Tove Styrke och andra. Efter bara två år registrerade hon sitt eget filmbolag Nikeisha Andersson Film där en av hennes första uppdragsgivare var skivlabeln Konvict Muzik. Idag driver hon sitt företag tillsammans med 14 medarbetare som tillsammans skapar film, videos och reklam till företag som Subtopia, UEFA Champions League, OVO, Universal Music, Sony Music, Island Records, MTG och många fler. Läs mer på Nikeisha Andersson
Titta på filmen “Välkommen till Subtopia”
[youtubeVideo id=”xzsCvYEHfpw” thumbnail=”https://subtopia.se/wp-content/uploads/2015/09/filmen.jpg”]
Den 7 september startar röstningen på designpriset.se då kan hela design-Sverige och alla andra designintresserade vara med och rösta fram vinnaren i respektive kategori. Vinnaren presenteras den 8 oktober under prisutdelningen på Gothia Towers i Göteborg.
Ladda ned högupplösta pressbilder från Magasin Subtopia #8 nedan: