På Subtopia möts cirkusartister, medieproducenter, konstnärer och idrottsverksamheter i ett kluster1 präglat av kreativitet och produktivitet. Korpen, Cirkus Cirkör, Fanzingo och Kompani Bastard är några av de kreativa aktörer som verkar i klustret.
Tidigt föddes idén om att samla kreatörer på Subtopia för att möjliggöra synergier. Samarbetet mellan klustrets kreatörer har fungerat från början menar allkonstnären Oskar Hejll från Kompani Bastard. Han berättar om samarbeten med klusteraktörer som Dekorverket och Burnt Out Punks i såväl scenografiprojekt som egna produktioner. Vid ett tillfälle övertygades SVT av Subtopias dåvarande arrangemangschef Kerstin Fagervall till att låta Oskar producera en tv-serie för barn “Ska ni göra skräck för barn? Ja men ta Oskar!”.
– Jag har fått jobb av att Elena (som arbetar på Subtopia reds anm.) visat runt tv-bolag i området. Under rundvandringen har hon har sett till att ta in dem på studiebesök i min verkstad och på så sett har jag fått jobb, berättar Oskar.
Tilde Björfors som är grundare och konstnärlig ledare på cirkuskompaniet Cirkus Cirkör berättar hur klustrets gemensamma arbete under flyktingmottagandet 2015 innebar början på ett nytt samarbete mellan Albymoskén och Cirkus Cirkör.
– Vi har samarbetat med Albymoskén sedan flyktingkrisen. Vi har t.ex. haft lördagsträning för barnen när de vuxna gör annat.
Mediehuset Fanzingo har haft flera samarbeten med aktörer i klustret, nu senast en konferens om att vara ung kille i Alby. Området är fullt med kreativa aktörer och går det att samverka och finnas där för varandra så vill man hjälpas åt, menar Fanzingos VD Ellen Tejle. Luis Lineo som är verksamhetsledare på Fanzingo fyller i:
– Vi har lärt oss av varandra och vi stöttar varandra bättre idag. Det har alltid funnit samarbeten och vi har haft ett tiotal gemensamma projekt under åren.
Du träffar så många människor i klustret men alla har skaparglädje, alla vill någonstans och det smittar av sig, förklarar Annelie Hollén som är verksamhetsansvarig på Korpen Huddinge-Botkyrka. Korpen samarbetar regelbundet med bl.a. Cirkus Cirkör och Annelie berättar att hon hittat nya ungdomsledare genom att prata med Cesar som arbetar med Subtopias barn- och ungdomsverksamhet Do It Together.
– Varför skulle vi inte samarbeta i klustret? Varför ska vi göra dubbelt jobb att hitta engagerade människor? Vi kan använda oss av varandra! Om vi fortsätter prata så får vi fler tips från varandra. Och om Korpen kan värva fler ungdomar till att sprida budskapet om rörelseglädje… då har vi vunnit! Alla vinner på att samarbeta, och det är bra.
När coronapandemin slog till och hemarbete rekommenderades försvann myllret av kreatörer från området. Plötsligt ekade platsen tom och Subtopias restaurang gick i konkurs2. Restaurangen har alltid varit en självklar samlingspunkt för klustrets aktörer där flera samarbeten, samtal och utbyten skett. Att ha den möteplatsen saknas området menar Ellen.
– Restaurangen var en plats att nätverka och tipsa varandra. Det hände ofta att man träffade någon och bara “juste, gör inte ni det här?”. Istället för att alla uppfinner hjulet så borde vi fördela våra kompetenser och använda varandras resurser smartare, alla behöver inte en egen poddstudio! Det kan vara svårt att lyfta blicken från sin egen verksamhet men där är det Subtopias arbete att hitta smarta sätt för oss aktörer att mötas. Ofta vet vi inte ens vad de andra gör!
Hur hamnade ni i Subtopias kluster?
Cirkus Cirkör flyttade till Alby år 2000. Cirkörs etablering på platsen blev avgörande för att fler kreativa verksamheter började inrätta sig i området. Till en början fungerade Cirkus Cirkör nästan som vaktmästare, berättar Tilde. Cirkus Cirkör hade sina kontor i området och fanns jämt på plats medan många av föreningarna bara besökte området på kvällarna, förklarar Tilde.
– Det har varit så många olika perioder här i klustret, från fantastiskt till sorgligt. Under några år glömdes allt vi på Cirkör gjort för platsen bort. Men med facit i hand var det kanske nödvändigt för Subtopia att bli självständiga. Det kanske var för rörigt för ett kommunalt bolag såsom platsen fungerade de första åren. Och nu under senare år har arbetet på Subtopia varit jättefint och inkluderande. Nu är det underbart att vara här igen.
2002 spelades SVT-programmet Fanzine-TV in i Fanzingohuset tillsammans med traktens unga, detta blev startskottet för föreningen Fanzingo som bildades 2005. Ellen har varit VD sedan 2017 men relationen till Subtopia sträcker sig långt tillbaka. 2007 hade hon ett kontor i området och upplevde redan då att hon, trots sin ringa ålder, blev trodd på, fick ansvar och möjlighet att delta i professionella sammanhang.
– Det var en plats för möjligheter, ett möjliggörande. En positiv och kreativ anda som passade mig väldigt bra. Man öppnar dörrar, man får nyckelkort, man får ansvar… man får vara med.
Innan Kompani Bastard etablerades på Subtopia låg Oskars prylskaparverkstad i ett 1700-talshus i skogen. Oskar trivdes i stugan men på Subtopia fanns grannar, vänner, en restaurang och rinnande vatten och 2002 tog han sina saker och flyttade in.
– Jag vill inte bli en konsteremit som sitter ensam i skogen och bygger saker ingen bryr sig om. Det är så lätt att vara någon slags hippiekonstnär och glömma att man är företagare. Det jag gillar med Subtopia är att alla… jobbar! Alla är yrkesverksamma. Det är coolt och ger en speciell slags människor, en speciell vibb till stället. Dessutom känner jag att folk ända upp i Subtopias ledning vill att man ska vara här… jag har en hyresvärd som tycker det är kul att jag är här!
Korpen flyttade in i klustret 2014 efter att ordförande Jens Johansson fått nys om ledig lokal. På den tiden var Jens aktiv i Alby IF Baseball, som har kontor bredvid Cirkus Cirkör. Med redan etablerade kontakter i huset var de därför snabba på bollen att få plats när tillfälle gavs att hyra kontor. Numera erbjuds alla aktörer i klustret träning på veckobasis.
– Allt hänger ihop! Har du ingen bra hälsa kan du ändå inte komma på saker, förklarar Annelie.
Klustrets gemenskap och dragningskraft
Klustret med kreatörer är en dragningskraft och den kreativa gemenskapen gör att platsen blir rolig att vara på, förklarar Oskar. Många konstnärer arbetar ensamma men skulle vilja vara en del av en gemenskap för att kunna bolla ideer.
– Det är skönt att kunna ringa någon och ta en lunch eller en fika. Då har man arbetskamrater litegrann. Det är farligt att isolera sig, man kan tappa greppet om världen, om konstformen och yrket… sitta och bygga upp egna föreställningar istället för att sitta och snacka med folk.
Klustret fungerar också som en neutral plats där ingen har mer makt än någon annan, något som möjliggör möten mellan människor från olika samhällsgrupper, menar Ellen och förklarar att Fanzingos hela grundidé bygger på att skapa möten mellan etablerade och inte etablerade. Luis menar också att Klustrets gemenskap skapar en trygghet för alla aktörer:
– Man känner sig inte ensam, man är tillsammans! Vi har liknande värderingar, litar på varandra och känner instinktivt att vi tillhör samma grupp. Vi kan inspireras av dem och dem inspirerar oss.
1 I Subtopias område finns företag och organisationer som arbetar med konst och kreativa näringar, det är ett så kallat kreativt kluster. Precis som i Subtopias verksamhet arbetar organisationerna inom områdena konst, näringsliv, utbildning och socialt engagemang.
2 Ny restaurang kommer upphandlas och beräknas öppna under 2022.